„Role IT je v nemocničním prostředí čím dál důležitější," říká vedoucí IT oddělení Jan Dobrý

1. 8. 2022

Provozní IT řeší v pozadí chod veškerého IT vybavení a softwaru nemocnic v Hořovicích, Berouně i dalších lokalitách holdingu AKESO. Zní to jako rutinní činnost, nicméně v tomto pestrém prostředí je to náročná a rozmanitá práce, jejímž úkolem je zajistit hladký chod zdravotnických zařízení a komfort pacientů.

Když vše funguje jako na drátkách, IT infrastruktury a služeb v rámci nemocnic holdingu AKESO si vlastně všimne málokdo. A to i přesto, že má přímo před očima moderní panel vyvolávacího systému, který samozřejmě do kategorie IT řešení spadá. O tom, že v pozadí takového řešení stojí spousta práce a celá parta lidí, pacient nepřemýšlí.

A proč by také měl. Informační technologie nás dnes provází na každém kroku, takže je logické, že jsou samozřejmostí i v nemocničním prostředí. Ovšem právě v tomto prostředí hrají informační technologie snad ještě důležitější roli než jinde – v podstatě se starají i o samotné zdraví pacientů. „Výpadky jsou pro nás noční můra, takže je naším hlavním úkolem jim předcházet,“ říká v rozhovoru Jan Dobrý, vedoucí provozní části IT holdingu AKESO, který chod IT řídí. 

Co vlastně provozní IT v nemocničním prostředí obnáší?

V zásadě je to to samé jako v jiných prostředích, jde o velmi široký obor. V podstatě se staráme o vše, od zaseknutého papíru v tiskárně v ordinaci přes obměnu IT vybavení nemocnice až po celou IT infrastrukturu včetně serverů. Nasazujeme a udržujeme systémy a aplikace vyvinuté naším vývojovým oddělením v Berouně nebo dodané externími dodavateli. Pracujeme samozřejmě i na návrhu IT infrastruktury, na osazování nových budov a podobně. Je potřeba si uvědomit, že v tomto ohledu je IT naprosto kritickou součástí chodu nemocnic. S tím, jak postupuje digitalizace prakticky ve všech oblastech, je role IT v nemocničním prostředí čím dál důležitější. A případné výpadky jsou pro nás noční můrou.

Jaké komplikace může takový výpadek přinést?

Záleží samozřejmě na tom, kde k němu dojde, co vyřadí z chodu. Když se porouchá jeden počítač v ordinaci, zdrží to několik pacientů, není to však nic závažného. Ale výpadek někde na naší infrastruktuře by způsobil v podstatě ochromení provozu celé nemocnice a mohl by ohrozit i zdraví pacientů. V tom se nemocniční IT zásadně liší od jiných oblastí, kde jde v případě výpadku především o peníze. Ale u nás jde o zdraví lidí. Proto je podobně jako u pacientů v nemocničním IT důležitá prevence.

Jak taková prevence vypadá?

V podstatě neustále obměňujeme starší zařízení a řešení za nová, je to takový koloběh. Pořád něco testujeme, jestli to funguje, jak má. Prostě nečekáme, až k výpadku, byť nějakému menšímu, někde dojde, snažíme se vše řešit dopředu. Neustále si procházíme různé scénáře, co se může stát, jestli máme pro určitá zařízení náhradní díly, musíme mít náhradní prvky síťové infrastruktury a podobně. Co se IT infrastruktury týče, samozřejmostí je využívání zálohovaných zdrojů a samozřejmě dieselgenerátorů, které zajistí dodávky elektřiny v případě, že dojde k jejich přerušení ze sítě. A hodně nám nově pomůže připravované datové centrum, které přinese robustnější základ pro celé naše IT.

Ovlivňuje nějak vaše fungování stále ještě probíhající čipová krize a krize dodavatelských řetězců?

Ano, určitě tyto komplikace pociťujeme. Ale musíme se s nimi vypořádat. My totiž rozhodně nemůžeme čekat, až nám dorazí třeba nějaké náhradní díly pro jeden z našich serverů. Potřebujeme vzniklou situaci řešit ihned. V mnoha případech jsme se tak museli předzásobit nebo vymyslet možné alternativy, které nám umožní reagovat pružně. Provoz u nás se nikdy nezastaví, ani se zastavit nesmí. 

 

„Role IT je v nemocničním prostředí čím dál důležitější."

 

Na čem kromě prevence a zajištění spolehlivého chodu IT teď ještě pracujete?

Kromě tohoto v podstatě kritického každodenního chodu samozřejmě řešíme i rozvoj do budoucna. Teď třeba pracujeme na systému krizového informačního centra, který bude do jednoho centrálního místa sbírat veškerá hlášení o událostech a výpadcích v celé nemocnici a bude o nich okamžitě informovat příslušné zaměstnance: technické oddělení, nás a podobně. Na vrátnici budeme mít jakýsi velín, kde to půjde vše sledovat a kde bude vidět, zda si daný problém již někdo přebral k řešení. Obsluha bude mít určité scénáře pro řešení konkrétních situací.

Čeká nás také osazování nových budov IT technologiemi. Jde zde o novou budovu v Hořovicích, které říkáme nemocnice nového tisíciletí, a také o budovu Centra duševní rehabilitace v Berouně. To budou místa s moderní výbavou a IT prvky, které možná ještě pacienti v nemocničním prostředí ani neviděli.

V neposlední řadě pak také řešíme náš určitý rozvoj, ať už jde přímo o naše dovednosti, nebo o jistý přesah dál. Vedení nemocnic nás v tom podporuje a díky tomu se věnujeme například oblasti 3D tisku. Kolegové v době probíhající pandemie podporovali zdravotnický provoz dodávkami drobných součástek či dílů vytištěných na 3D tiskárnách. Suplovali jsme tak výpadky dílů, které v tu dobu nebyly k sehnání. Nejenom zájem, ale i okolnosti nás vedly k tomu, že jsme v rámci IT oddělení postavili ke stávajícím tiskárnám i svoji vlastní a jsme připraveni kdykoliv znova pomoci. Mezitím tiskárny využíváme k tisku různých držáků, pouzder a dalšího příslušenství k systémům či sestavám, které jsou na míru vytvořeny pro naše provozy. 

Co na nich tisknete? 

Často jde samozřejmě o experimenty, které slouží k rozvoji znalostí našich techniků. Ale tiskárny mají i praktický účel. V době nástupu pandemie nemoci covid-19 jsme tiskli například jakési čelenky na obličejové štíty, tiskneme různé redukce a přechodky včetně třeba redukcí, pomocí kterých se v době covidu mohly připevnit filtry k běžné potápěčské masce. Tiskneme různé držáky, třeba na zkumavky, a podobně. Operativně umíme vyřešit spoustu drobností.

 

„Na 3D tiskárnách jsme si v pandemii tiskli čelenky k obličejovým štítům."

 

 

 

Text: Luděk Vokáč, foto: Jan Vlček

Galerie